Znanstveno-kompetitivni projekti

Uloga ličnosti, motivacije i socio-emocionalnih kompetencija u profesionalnoj dobrobiti učitelja u ranoj fazi karijere

O projektu

Osnovni podaci

  • Naziv projekta: Uloga ličnosti, motivacije i socio-emocionalnih kompetencija u profesionalnoj dobrobiti učitelja u ranoj fazi karijere
  • Akronim: TeachWell
  • Nositelj projekta: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
  • Financijer projekta: Hrvatska zaklada za znanost
  • Trajanje projekta: 01.02.2021. – 31.01.2025.

Opis projekta

Početne godine poučavanja kritično su razdoblje u karijeri učitelja, obilježeno stresom i visokim stupnjem profesionalnog sagorijevanja. Pružanje odgovarajuće potpore učiteljima tijekom ranih godina karijere važno je za razvoj njihove profesionalne kompetencije u složenom školskom okružju i za njihove planove za ostanak u profesiji. Nedavna istraživanja naglašavaju ulogu pojedinih obilježja poput ličnosti, motivacije za poučavanje i socio-emocionalnih kompetencija u velikom broju važnih ishoda kod učitelja. Navedena afektivno-motivacijska obilježja zajedno čine značajan aspekt profesionalnih kompetencija učitelja. Istraživanje osmišljeno u sklopu projekta ima za svrhu ispitati zajednički doprinos ovih obilježja pozitivnim ishodima poput entuzijazma za poučavanje, zadovoljstva poslom, radnog angažmana, planiranog ostanka u profesiji i niskog stupnja profesionalnog sagorijevanja u ranoj fazi karijere. Ti ishodi zajedno čine profesionalnu dobrobit učitelja u ranoj fazi karijere i predstavljaju fokus predloženog projekta. Opći cilj istraživanja jest ispitati odnos afektivno-motivacijskih karakteristika učitelja u ranoj fazi karijere i njihove profesionalne dobrobiti. Ono želi odgovoriti na sljedeća istraživačka pitanja:

  • Kakva je priroda izravnih i neizravnih doprinosa (putem učiteljske samoefikasnosti i ciljnih orijentacija) ličnosti, motivacije za poučavanje i socio-emocionalnih kompetencija u predviđanju profesionalne dobrobiti učitelja u ranoj fazi karijere?;
  • Kakav je odnos između profesionalne dobrobiti učitelja u ranoj fazi karijere i učeničke percepcije motivacijskih elemenata kvalitete poučavanja?;
  • Kako učitelji u ranoj fazi karijere doživljavaju svoju profesionalnu dobrobit?

U istraživanju će se koristiti mješoviti nacrt u kojem se kombiniraju kvantitativne i kvalitativne metode. Istraživački nacrt predviđa prikupljanje kvantitativnih podataka na uzorcima učitelja i učenika, što će omogućiti razmatranje dobrobiti učitelja iz njihove perspektive, kao i iz perspektive njihovih učenika. U kvalitativnoj fazi istraživanja nastojat će se steći dubinski uvid u percepciju učitelja u ranoj fazi karijere o tome što čini njihovu profesionalnu dobrobit te koje osobne i kontekstualne karakteristike utječu na njihov entuzijazam za poučavanje, radni angažman, zadovoljstvo poslom, planove za ostanak u profesiji te profesionalno sagorijevanje. Kvalitativno istraživanje pružit će podatke komplementarne kvantitativnim nalazima te omogućiti dodatni uvid u složeni fenomen profesionalne dobrobiti učitelja u ranoj fazi karijere. Očekuje se da će istraživanje ponuditi konceptualni okvir koji može usmjeriti buduća istraživanja u ovom području. Preporuke koje proizlaze iz studije pomoći će u osmišljavanju mjera obrazovne politike za potporu profesionalnoj dobrobiti učitelja u ranoj fazi karijere i njihovoj odluci da ostanu u profesiji. To je posebno važno za hrvatski obrazovni kontekst koji se sve više suočava s problemima zapošljavanja i zadržavanja učitelja.

Logotip projekta