Znanstveno-kompetitivni projekti

Politička kompetencija mladih na pragu odraslosti - PKM

O projektu

Osnovni podaci

  • Akronim: PKM
  • Nositelj projekta: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
  • Financijer projekta: IDIZ-ov istraživački program - Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih putem fonda NextGenerationEU Europske komisije
  • Trajanje projekta: 01.01.2024. - 31.12.2027.

Opis projekta

Projektom se nastoji produbiti razumijevanje različitih aspekata političke kompetencije nove generacije učenika završnih razreda srednjih škola u Hrvatskoj. Usmjeren je na generaciju koja se nalazi na pragu punopravnog sudjelovanja u političkom životu zajednice. Kroz tri istraživačke dionice (dvije kvalitativne i jednu kvantitativnu) nastoji se dobiti dubinski uvid u učeničko poimanje političke kompetencije, aktualno stanje vezano za njihova politička znanja, informiranost i stavove te perspektivu nastavnika vezano za poučavanje sadržaja koji bi trebali osnažiti učenike tijekom njihove političke socijalizacije u školi. Prikupljeni podaci će omogućiti usporedbu s prethodnim valovima istraživanja političke pismenosti učenika (iz 2010., 2015. i 2021. godine), ali i donijeti nova saznanja kroz unaprjeđivanje postojećih i uvođenje novih istraživačkih pristupa, konstrukata i mjera. Osim za potrebe znanstvenih ishoda u vidu publiciranja radova i izlaganja na konferencijama, prikupljeni uvidi bit će korisni i za razmatranje javno političkih  rješenja vezanih za izazove s kojima se demokratski poredak susreće – niske razine participacije, nepovjerenje u institucije, autoritarne tendencije i sl.

Glavni cilj/evi projekta

Glavni cilj projekta jest istražiti različite aspekte političke kompetencije nove generacije učenika završnih razreda srednjih škola u Hrvatskoj. U okviru projekta provest će se tri istraživačke dionice čiji su ciljevi navedeni niže:

Kvalitativna dionica istraživanja s učenicima: Cilj kvalitativne dionice istraživanja s učenicima jest dobiti dubinski uvid u to što sami učenici poimaju pod političkom kompetencijom mladih te koja znanja, vještine i uvjerenja za njih ona uključuje. Podaci iz ove istraživačke dionice bit će korišteni pri kvalitativnim analizama, ali i pri mapiranju relevantnih konstrukata i interpretaciji nalaza kvantitativne dionice istraživanja s učenicima.

Kvantitativna dionica istraživanja s učenicima: Cilj kvantitativne dionice istraživanja s učenicima jest dobiti uvid u aktualno stanje političke kompetencije učenika koji pohađaju završni razred srednje škole te omogućiti usporedbu sa stanjem političke kompetencije učenika istog uzrasta iz tri prethodna istraživačka vala (2010., 2015. i 2021. g.). Dodatni ciljevi tiču se ispitivanja odnosa među različitim aspektima političke kompetencije učenika (npr. političko znanje, politička informiranost, (anti)demokratski stavovi, povjerenje u institucije itd.).

Kvalitativna dionica istraživanja s nastavnicima: Ciljevi kvalitativne dionice istraživanja s nastavnicima uključuju: a) dobivanje dubinskih uvida u iskustva nastavnika o načinu poučavanja sadržaja vezanih za političku kompetenciju i b) razumijevanje nastavničkih iskustava vezano za vlastitu osposobljenost za poučavanje spomenutih sadržaja te njihovih potreba u pogledu stručnih usavršavanja.

Logotip projekta