Znanstveno-kompetitivni projekti

Playing the academic game: istraživačke i objavljivačke strategije znanstvenika u kontekstu evaluacije znanstveno-istraživačkog rada - EVALDEMIC

O projektu

Osnovni podaci

  • Akronim: EVALDEMIC
  • Nositelj projekta: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
  • Financijer projekta: IDIZ-ov istraživački program - Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih putem fonda NextGenerationEU Europske komisije
  • Trajanje projekta: 01.01.2024. - 31.12.2027.

Opis projekta

Projektom želimo istražiti učinke sve intenzivnijih promjena u načinima evaluacije znanstveno-istraživačkog rada, vidljive kroz uvođenja metričkih pokazatelja uspješnosti, na istraživačke i objavljivačke strategije znanstvenika u društvenim i prirodnim znanostima, kako one pozitivne tako i one negativne. Učinci ovih promjena (pritisci prema povećanju produktivnosti - “publish or perish“  te „objektiviziranje i metrizacija“ sustava vrednovanja znanstveno-istraživačkog rada) sve više se počinju istraživati, no još uvijek su uglavnom nepoznati. Zamjetna je i polarizacija akademske zajednice na one koji su zagovornici te one koji se vrlo kritički odnose prema tzv. metrici uspješnosti. Istraživanja koja su napravljena u Hrvatskoj početkom 2000-ih također sugeriraju da nema potpunog suglasja u pogledu primjene scijentometrijskih i bibliometrijskih metoda i kriterija kada je u pitanju evaluacija ili percepcija kvalitete znanstvenoga rada (Prpić i Šuljok, 2008). Budući da je transformacija hrvatskog znanstvenog sustava, pa tako i evaluacijskog sustava još aktualna, istraživanjem želimo doprinijeti razumijevanju ovog procesa te pružiti znanstvenu podlogu evaluacijskih okvira.

Istraživanje će obuhvatiti znanstvenike iz društvenih i prirodnih znanosti, uzimajući u obzir njihove disciplinarne razlike te utvrditi sličnosti i razlike u istraživačkim i objavljivačkim strategijama znanstvenika, koliko su one uvjetovane modelom vrednovanja te njihove percepcije različitih modela znanstvene evaluacije. Odabir znanstvenih područja nije slučajan jer mnogi autori (npr. Moed, 2005) ukazuju da društvene (i humanističke znanosti) nemaju tako jasno definiranu metodologiju vrednovanja znanstvenog rada kao što imaju prirodne znanosti, koje nerijetko postaju „model“ koji se preuzima. Kvantitativni dio istraživanja provest će se on-line anketom na uzorku hrvatskih znanstvenika iz prirodnih i društvenih znanosti kojima ćemo obuhvatiti dva sveučilišta (osječko i zagrebačko) te institute koji djeluju na tom području. U sklopu kvalitativnog istraživanja planirani su polustrukturirani dubinski intervjui sa znanstvenicima iz ova dva područja te sa članovima tijela koja sudjeluju u evaluaciji znanstvenoistraživačkog rada na nacionalnoj razini te imaju utjecaj/definiraju kriterije napredovanja.

Glavni cilj/evi projekta

Glavni cilj ovog projekta jest steći uvid u istraživačke i objavljivačke strategije i osobitosti društvenih i prirodnih znanosti, posebice u kontekstu evaluacije znanstvenog rada, kriterija napredovanja i poticanja znanstvene izvrsnosti. Posebni ciljevi su:

  • steći empirijski uvid u promjene koje se zbivaju u hrvatskoj znanstvenoj zajednici i evaluacijskom sustavu kako bismo identificirali učinke, ali i prednosti i nedostatke ovoga pristupa.
  • doprinijeti razumijevanju ovog procesa te pružiti potencijalnu znanstvenu/analitičku podlogu evaluacijskih okvira/vrednovanja znanstveno-istraživačkog rada.
  • utvrditi stupanj konvergencije akademskih disciplina u smislu istraživačkih/objavljivačkih praksi te njihove evaluacije u Hrvatskoj.

Logotip projekta