Lista obavijesti

Javnosti je predstavljen projekt STEMFemme proveden u suradnji s A1 Hrvatska i Gradom Splitom

Objavljeno: 12.04.2024.

Projekt STEMFemme, proveden u suradnji s A1 Hrvatska i Gradom Splitom, predstavljen je javnosti u srijedu, 10. 04. 2024. godine u Zagrebu. Voditelji projekta dr. sc. Boris Jokić i dr. sc. Zrinka Ristić Dedić predstavili su rezultate istraživanja provedenog u razdoblju od 2021. do 2024. godine u kojem je sudjelovalo 10 642 učenica i učenika od 4. do 8. razreda osnovne škole i koji su reprezentativni na nacionalnoj razini.

Cilj istraživanja bio je utvrditi koji su razlozi ustrajanja i odustajanja od obrazovnih i karijernih aspiracija u STEM području djevojaka osnovnoškolske dobi.

Nakon što je dr. sc. Boris Jokić uvodno predstavio projekt i njegove ključne nalaze, uslijedila je panel-rasprava „Žene i STEM – Budućnost je njihova“ u kojoj su sudjelovale dr. sc. Zrinka Ristić Dedić, suvoditeljica istraživanja, dr. sc. Katja Magdić Košiček, znanstvena suradnica na Institutu „Ruđer Bošković“, Andrea Pirša Ilić, rukovoditeljica Centra izvrsnosti za umjetnu inteligenciju i podatke u A1 Hrvatska i moderatorica Dubravka Štefanac Vinovrški, direktorica korporativnih komunikacija u A1 Hrvatska.

Autori istraživanja istaknuli su sljedeće zaključke:

  • Karijerne aspiracije na kraju osnovne škole u Republici Hrvatskoj ukazuju na izrazito pozitivan aspiracijski profil i jasnu i snažnu orijentaciju prema STEM području – tri najpoželjnija područja rada su Biomedicina i zdravstvo (14,0% učenica i učenika), Računarstvo (6,4%), Elektrotehnika i strojarstvo (5,7%).
  • 25,3% sudionika ne iskazuje karijernu aspiraciju na kraju osnovnoškolskog obrazovanja što ukazuje na potrebu uvođenja sustavnog informiranja i savjetovanja o obrazovnim i profesionalnim mogućnostima u hrvatskom odgoju i obrazovanju.
  • Tijekom osnovnog školovanja rastu aspiracije prema svim STEM područjima rada. U usporedbi s 4. razredom, na kraju osnovne škole izrazito se smanjuju aspiracije za rad u Obrazovanju, Veterini i radu sa životinjama te Sportu.
  • Postoje jasne rodne razlike u karijernim aspiracijama prema pojedinim STEM područjima.
  • Karijeri u Biomedicini i zdravstvu teži čak 21,5% djevojaka i 5,9% mladića u 8. razredu.
  • Nema značajnih rodnih razlika u karijernim aspiracijama za Prirodne znanosti i matematiku pri čemu kroz osnovno školovanje raste udio djevojaka koje žele karijeru u ovom STEM području.
  • 11,4% mladića na kraju osnovne škole karijernu aspiraciju veže uz područja Elektrotehnike, Strojarstva i Brodogradnje. Isto vrijedi za tek 0,4% djevojaka.
  • U Republici Hrvatskoj postoje izražene rodne razlike u karijernim aspiracijama u području Informatike i računarstva. Karijeri u ovom području teži 11,9% mladića i tek 1,2% djevojaka u 8. razredu.
  • Kroz osnovnu školu nema razlika između učenica i učenika u osobnoj uvjerenosti u kompetentnosti za Matematiku. Za oba spola ta se uvjerenost kroz školovanje smanjuje.
  • Dok u 5. razredu nema rodnih razlika u uvjerenju u kompetentnosti za Informatiku i Tehničku kulturu, ona se za djevojke značajno smanjuje kroz školovanje.
  • Iskazi učenica 5. i 6. razreda iz Gornje Stubice, Hvara, Splita i Vrgorca ukazuju da je područje Informatike i računarstva snažno obilježeno stereotipima pri čemu se poslovi u ovom području i dalje vežu uz muški spol („…oni su nekako više spretni s kompjuterima i znaju što tu triba.“). Također učenice naglašavaju osobne stereotipe vezane uz poslove u Informatici i računarstvu („Iskriviš leđa koliko sjediš na stolici.“) i različitost u odnosu na osobne želje („Nije mi to programiranje toliko napeto za život jer mi se opet ne da samo ostajat' doma i stajat tu i tipkat…“).
  • Spoznaje iz istraživanja ugrađene su u izvannastavnu aktivnost STeam koja se u suradnji s Gradom Splitom provodi u 14 splitskih osnovnih škola. 175 učenica i 12 učenika uz vodstvo 52 učiteljice i 6 učitelja tijekom ove školske godine na inovativan se način bavi temama poput umjetne inteligencije, pametnog grada, robotizacije, mora, znanosti u plesu…