Lista obavijesti

Istraživanje serijskih medijacijskih učinaka rodnih uloga i motivacije na rodno obilježene obrazovne izbore

Objavljeno: 18.07.2025.

Dr. sc. Ivana Pikić Jugović i dr. sc. Dora Petrović autorice su znanstvenog rada Exploring Serial Mediation Effects of Gender Roles and Motivation on Gendered Educational Choice. Rad je objavljen u časopisu „Journal of Women and Minorities in Science and Engineering“, koji je u bazi Scopus (2024.) indeksiran u Q1 (Engineering (miscellaneous) Gender Studies).

Sažetak: Cilj našeg istraživanja, utemeljenog na teoriji situiranih očekivanja i vrijednosti, bio je ispitati medijacijsku ulogu rodnih uloga i motivacijskih uvjerenja o fizici u odnosu između roda i namjere odabira tehničkih studija. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 625 srednjoškolaca iz Zagreba. Skala rodnih uloga u adolescenciji uključivala je podskale femininosti i maskulinosti, a motivacijska uvjerenja o fizici mjerena su podskalama očekivanja uspjeha i percipirane korisnosti. Rezultati pokazuju da postoje serijski medijacijski učinci rodnih uloga i motivacijskih uvjerenja u odnosu između roda i namjere odabira tehničkih studija. Mladići su češće iskazivali namjeru odabrati tehnički studij u usporedbi s djevojkama. To se može objasniti njihovim višim rezultatima na ljestvici maskulinosti i nižim na ljestvici femininosti (u usporedbi s djevojkama), što je dovelo do viših očekivanja uspjeha i percipirane korisnosti fizike, a posljedično i do snažnije namjere odabira tehničkih studija kod mladića. Koristeći se suvremenim pristupom statističkoj analizi, ovo je prvo istraživanje koje empirijski potvrđuje ove složene serijske odnose u objašnjavanju rodnih razlika u obrazovnim izborima unutar okvira teorije situiranih očekivanja i vrijednosti. Implikacije za obrazovne politike upućuju na nužnost propitivanja tradicionalnih rodnih uloga u obrazovnim sustavima i podizanja svijesti o njihovom utjecaju na rodnu podjelu u visokom obrazovanju i zanimanjima.

Članak je dostupan na poveznici.

Tagovi