Lista obavijesti

Dobne razlike u vezi između upotrebe medija i stavova o cijepljenju

Objavljeno: 20.10.2023.

Prof. dr. sc. Željko Pavić, dr. sc. Marina Đukić i dr. sc. Adrijana Šuljok autori su rada „Age Differences in the Relationship between Media Use and Attitudes about Vaccination”. Rad je predstavljen u zborniku radova s konferencije „European Realities – Power. 5th International Scientific Conference” u izdanju Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku Sveučilišta J. J. Strossmayer u Osijeku i Centra za znanstveni rad u Vinkovcima Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.

Teorijski pristupi koji analiziraju medijske učinke mogu se podijeliti na one koji smatraju da je taj utjecaj stvaran, sveobuhvatan i jednosmjeran te one koji smatraju da je riječ o obrnutom kauzalnom učinku, odnosno da vrijednosti, obilježja i stavovi osoba utječu na način upotrebe medija. U ovom se radu navedeni pristupi testiraju na primjeru stavova o cijepljenju, teme koja je izbijanjem COVID-19 pandemije postala iznimno važno društveno i javnozdravstveno pitanje. U radu autori analiziraju podatke prikupljene u pilot istraživanju o stavovima o cijepljenju napravljenom prije početka COVID-19 pandemije na prigodnom online uzorku stanovnika Hrvatske (N = 822). Rezultati istraživanja ukazali su na nepostojanje utjecaja televizije te ograničen i nejednolik utjecaj upotrebe interneta i internetskih društvenih mreža na stavove o cijepljenju, odnosno na konspiracijska uvjerenja u području cijepljenja. Nasuprot pretpostavljenoj pozitivnoj korelaciji vremena provedenog na internetu i konspiracijskih uvjerenja, rezultati istraživanja pokazali su da je ova korelacija negativna, što vjerojatno održava utjecaj društvene integracije ili prevladavajuće pozitivne informacije koje se o cijepljenju mogu naći na internetu. Nadalje, dob se pokazala kao značajna moderatorska varijabla, s obzirom na to da je negativna korelacija vremena provedenog na internetu i konspiracijskih uvjerenja mnogo jača kod mlađih osoba, a moderatorski utjecaj vremena provedenog na društvenim mrežama suprotnog je smjera. Rezultati istraživanja stoga upućuju na potrebu da se bolje razumije način upotrebe starih i novih medija, njihove razlike te dobne razlike u upotrebi ili drugim pozadinskim varijablama koje mogu dovesti do nejednolikih utjecaja medija na različite društvene skupine.

Rad je dostupan na poveznici.